Salah satu kisah Al-Quran yang sangat mengagumkan dan dipenuhi dengan
misteri adalah, kisah seseorang hamba yang Allah s.w.t memberinya rahmat
dari sisi-Nya dan mengajarinya ilmu. Kisah tersebut terdapat dalam
surah al-Kahfi di mana ayat-ayatnya dimulai dengan cerita Nabi Musa,
yaitu:
"Dan (ingatlah) ketika Musa berkata kepada muridnya: 'Aku tidak akan
berhenti (berjalan) sebelum sampai ke pertemuan dua buah lautan; atau
aku akan berjalan-jalan sampai bertahun-tahun." (QS. al-Kahfi: 60)
Kalimat yang samar menunjukkan bahawa Musa telah bertekad untuk
meneruskan perjalanan selama waktu yang cukup lama kecuali jika beliau
mampu mencapai majma' al-Bahrain (pertemuan dua buah lautan). Di sana
terdapat suatu perjanjian penting yang dinanti-nanti oleh Musa ketika
beliau sampai di majma' al-Bahrain. Anda dapat merenungkan betapa tempat
itu sangat misteri dan samar. Para musafir telah merasakan keletihan
dalam waktu yang lama untuk mengetahui hakikat tempat ini. Ada yang
mengatakan bahawa tempat itu adalah laut Persia dan Romawi. Ada yang
mengatakan lagi bahawa itu adalah laut Jordania atau Kulzum. Ada yang
mengatakan juga bahawa itu berada di Thanjah. Ada yang berpendapat, itu
terletak di Afrika. Ada lagi yang mengatakan bahawa itu adalah laut
Andalus. Tetapi mereka tidak dapat menunjukkan bukti yang kuat dari
tempat-tempat itu.
Seandainya tempat itu harus disebutkan nescaya Allah s.w.t akan
rnenyebutkannya. Namun Al-Quran al-Karim sengaja menyembunyikan tempat
itu, sebagaimana Al-Quran tidak menyebutkan kapan itu terjadi. Begitu
juga, Al-Quran tidak menyebutkan nama-nama orang-orang yang terdapat
dalam kisah itu kerana adanya hikmah yang tinggi yang kita tidak
mengetahuinya. Kisah tersebut berhubungan dengan suatu ilmu yang tidak
kita miliki, kerana biasanya ilmu yang kita kuasai berkaitan dengan
sebab-sebab tertentu. Dan tidak juga ia berkaitan dengan ilmu para nabi
kerana biasanya ilmu para nabi berdasarkan wahyu. Kita sekarang
berhadapan dengan suatu ilmu dari suatu hakikat yang samar; ilmu yang
berkaitan dengan takdir yang sangat tinggi; ilmu yang dipenuhi dengan
rangkaian tabir yang tebal.
Di samping itu, tempat pertemuan dan waktunya antara hamba yang mulia
ini dan Musa juga tidak kita ketahui. Demikianlah kisah itu terjadi
tanpa memberitahumu kapan terjadi dan di tempat mana. Al-Quran sengaja
menyembunyikan hal itu, bahkan Al-Quran sengaja menyembunyikan pahlawan
dari kisah ini. Allah s.w.t mengisyaratkan hal tersebut dalam
firman-Nya:
"Seorang hamba di antara hamba-hamba Kami, yang telah Kami berikan
kepadanya rahmat dari sisi Kami, dan yang telah Kami ajarkan kepadanya
ilmu dari sisi Kami." (QS. al-Kahfi: 65)
Al-Quran al-Karim tidak menyebutkan siapa nama hamba yang dimaksud,
yaitu seorang hamba yang dicari oleh Musa agar ia dapat belajar darinya.
Nabi Musa adalah seseorang yang diajak berbicara langsung oleh Allah
s.w.t dan ia salah seorang ulul azmi dari para rasul. Beliau adalah
pemilik mukjizat tongkat dan tangan yang bercahaya dan seorang Nabi yang
Taurat diturunkan kepadanya tanpa melalui perantara. Namun dalam kisah
ini, beliau menjadi seorang pencari ilmu yang sederhana yang harus
belajar kepada gurunya dan menahan penderitaan di tengah-tengah
belajarnya itu. Lalu, siapakah gurunya atau pengajarnya? Pengajarnya
adalah seorang hamba yang tidak disebutkan namanya dalam Al-Quran
meskipun dalam hadis yang suci disebutkan bahawa ia adalah Khidir as.
Musa berjalan bersama hamba yang menerima ilmunya dari Allah s.w.t tanpa
sebab-sebab penerimaan ilmu yang biasa kita ketahui. Mula-mula Khidir
menolak ditemani oleh Musa. Khidir memberitahu Musa bahawa ia tidak akan
mampu bersabar bersamanya. Akhirnya, Khidir mahu ditemani oleh Musa
tapi dengan syarat, hendaklah ia tidak bertanya tentang apa yang
dilakukan Khidir sehingga Khidir menceritakan kepadanya. Khidir
merupakan simbol ketenangan dan diam; ia tidak berbicara dan gerak-
gerinya menimbulkan kegelisahan dan kebingungan dalam diri Musa.
Sebahagian tindakan yang dilakukan oleh Khidir jelas-jelas dianggap
sebagai kejahatan di mata Musa; sebahagian tindakan Khidir yang lain
dianggap Musa sebagai hal yang tidak memiliki erti apa pun; dan tindakan
yang lain justru membuat Musa bingung dan membuatnya menentang.
Meskipun Musa memiliki ilmu yang tinggi dan kedudukan yang luar biasa
namun beliau mendapati dirinya dalam keadaan kebingungan melihat
perilaku hamba yang mendapatkan kurnia ilmunya dari sisi Allah s.w.t.
Ilmu Musa yang berlandaskan syariat menjadi bingung ketika menghadapi
ilmu hamba ini yang berlandaskan hakikat. Syariat merupakan bahagian
dari hakikat. Terkadang hakikat menjadi hal yang sangat samar sehingga
para nabi pun sulit memahaminya. Awan tebal yang menyelimuti kisah ini
dalam Al-Quran telah menurunkan hujan lebat yang darinya mazhab- mazhab
sufi di dalam Islam menjadi segar dan tumbuh. Bahkan terdapat keyakinan
yang menyatakan adanya hamba-hamba Allah s.w.t yang bukan termasuk nabi
dan syuhada namun para nabi dan para syuhada "cemburu" dengan ilmu
mereka. Keyakinan demikian ini timbul kerana pengaruh kisah ini.
Para ulama berbeza pendapat berkenaan dengan Khidir. Sebahagian mereka
mengatakan bahawa ia seorang wali dari wali-wali Allah s.w.t. Sebahagian
lagi mengatakan bahawa ia seorang nabi. Terdapat banyak cerita bohong
tentang kehidupan Khidir dan bagaimana keadaannya. Ada yang mengatakan
bahawa ia akan hidup sampai hari kiamat. Yang jelas, kisah Khidir tidak
dapat dijabarkan melalui nas-nas atau hadis-hadis yang dapat dipegang
(otentik). Tetapi kami sendiri berpendapat bahawa beliau meninggal
sebagaimana meninggalnya hamba-hamba Allah s.w.t yang lain. Sekarang,
kita tinggal membahas kewaliannya dan kenabiannya. Tentu termasuk
masalah yang sangat rumit atau membingungkan. Kami akan menyampaikan
kisahnya dari awal sebagaimana yang dikemukakan dalam Al-Quran.
Nabi Musa as berbicara di tengah-tengah Bani Israil. Ia mengajak mereka
untuk menyembah Allah s.w.t dan menceritakan kepada mereka tentang
kebenaran. Pembicaraan Nabi Musa sangat komprehensif dan tepat. Setelah
beliau menyampaikan pembicaraannya, salah seorang Bani Israil bertanya:
"Apakah ada di muka bumi seseorang yang lebih alim darimu wahai Nabi
Allah?" Dengan nada emosi, Musa menjawab: "Tidak ada."
Allah s.w.t tidak setuju dengan jawapan Musa. Lalu Allah s.w.t mengutus
Jibril untuk bertanya kepadanya: "Wahai Musa, tidakkah engkau mengetahui
di mana Allah s.w.t meletakkan ilmu-Nya?" Musa mengetahui bahawa ia
terburu-buru mengambil suatu keputusan. Jibril kembali berkata
kepadanya: "Sesungguhnya Allah s.w.t mempunyai seorang hamba yang berada
di majma' al-Bahrain yang ia lebih alim daripada kamu." Jiwa Nabi Musa
yang mulia rindu untuk menambah ilmu, lalu timbullah keinginan dalam
dirinya untuk pergi dan menemui hamba yang alim ini. Musa bertanya
bagaimana ia dapat menemui orang alim itu. Kemudian ia mendapatkan
perintah untuk pergi dan membawa ikan di keranjang. Ketika ikan itu
hidup dan melompat ke lautan maka di tempat itulah Musa akan menemui
hamba yang alim.
Akhirnya, Musa pergi guna mencari ilmu dan beliau ditemani oleh seorang
pembantunya yang masih muda. Pemuda itu membawa ikan di keranjang.
Kemudian mereka berdua pergi untuk mencari hamba yang alim dan soleh.
Tempat yang mereka cari adalah tempat yang sangat samar dan masalah ini
berkaitan dengan hidupnya ikan di keranjang dan kemudian ikan itu akan
melompat ke laut. Namun Musa berkeinginan kuat untuk menemukan hamba
yang alim ini walaupun beliau harus berjalan sangat jauh dan menempuh
waktu yang lama.
Musa berkata kepada pembantunya: "Aku tidak memberimu tugas apa pun
kecuali engkau memberitahuku di mana ikan itu akan berpisah denganmu."
Pemuda atau pembantunya berkata: "Sungguh engkau hanya memberi aku tugas
yang tidak terlalu berat." Kedua orang itu sampai di suatu batu di sisi
laut. Musa tidak kuat lagi menahan rasa kantuk sedangkan pembantunya
masih bergadang. Angin bergerak ke tepi lautan sehingga ikan itu
bergerak dan hidup lalu melompat ke laut. Melompatnya ikan itu ke laut
sebagai tanda yang diberitahukan Allah s.w.t kepada Musa tentang tempat
pertemuannya dengan seseorang yang bijaksana yang mana Musa datang untuk
belajar kepadanya. Musa bangkit dari tidurnya dan tidak mengetahui
bahawa ikan yang dibawanya telah melompat ke laut sedangkan pembantunya
lupa untuk menceritakan peristiwa yang terjadi. Lalu Musa bersama pemuda
itu melanjutkan perjalanan dan mereka lupa terhadap ikan yang
dibawanya. Kemudian Musa ingat pada makanannya dan ia telah merasakan
keletihan. Ia berkata kepada pembantunya: "Cuba bawalah kepada kami
makanan siang kami, sungguh kami telah merasakan keletihan akibat dari
perjalanan ini."
Pembantunya mulai ingat tentang apa yang terjadi. Ia pun mengingat
bagaimana ikan itu melompat ke lautan. Ia segera menceritakan hal itu
kepada Nabi Musa. Ia meminta maaf kepada Nabi Musa kerana lupa
menceritakan hal itu. Setan telah melupakannya. Keanehan apa pun yang
menyertai peristiwa itu, yang jelas ikan itu memang benar-benar berjalan
dan bergerak di lautan dengan suatu cara yang mengagumkan. Nabi Musa
merasa gembira melihat ikan itu hidup kembali di lautan dan ia berkata:
"Demikianlah yang kita inginkan." Melompatnya ikan itu ke lautan adalah
sebagai tanda bahawa di tempat itulah mereka akan bertemu dengan
seseorang lelaki yang alim. Nabi Musa dan pembantunya kembali dan
menyelusuri tempat yang dilaluinya sampai ke tempat yang di situ ikan
yang dibawanya bergerak dan menuju ke lautan.
Perhatikanlah permulaan kisah: bagaimana Anda berhadapan dengan suatu
kesamaran dan tabir yang tebal di mana ketika Anda menjumpai suatu tabir
di depan Anda terpampang maka sebelum tabir itu tersingkap Anda harus
berhadapan dengan tabir-tabir yang lain. Akhirnya, Musa sampai di tempat
di mana ikan itu melompat. Mereka berdua sampai di batu di mana
keduanya tidur di dekat situ, lalu ikan yang mereka bawa keluar menuju
laut. Di sanalah mereka mendapatkan seorang lelaki. Kami tidak
mengetahui namanya, dan bagaimana bentuknya, dan bagaimana bajunya; kami
pun tidak mengetahui usianya. Yang kita ketahui hanyalah gambaran dalam
yang dijelaskan oleh Al-Quran: "Lalu mereka bertemu dengan seorang
hamba di antara hamba-hamba Kami, yang telah Kami berikan kepadanya
rahrnat dari sisi Kami, dan yang telah Kami ajarkan kepadanya ilmu dari
sisi Kami. "
Inilah aspek yang penting dalam kisah itu. Kisah itu terfokus pada
sesuatu yang ada di dalam jiwa, bukan tertuju pada hal-hal yang bersifat
fizik atau lahiriah. Allah s.w.t berfirman:
"Maka tatkala mereka berjalan sampai ke pertemuan dua buah laut itu,
maka mereka lalai akan ikannya, lalu ikan itu melompat mengambil
jalannya ke laut itu. Tatkala mereka berjalan lebih jauh, berkatalah
Musa kepada muridnya: 'Bawalah ke mari makanan kita; sesungguhnya kita
merasa letih kerana perjalanan kita ini.' Muridnya menjawab: 'Tahukah
kamu tatkala kita mencari tempat berlindung di batu tadi, maka
sesungguhnya aku lupa (menceritakan tentang) ikan itu dan tidak adalah
yang melupakan aku untuk menceritakannya kecuali setan dan ikan itu
mengambil jalannya ke laut dengan cara yang aneh sekali.' Musa berkata:
'Itulah (tempat) yang kita cari; lalu keduanya kembali, mengikuti jejak
mereka semula. Lalu mereka bertemu dengan seorang hamba di antara
hamba-hamba Kami, yang telah Kami berikan kepadanya rahmat dari sisi
Kami, dan yang telah Kami ajarkan kepadanya ilmu dari sisi Kami. " (QS.
al-Kahfi: 61-65)
Bukhari mengatakan bahawa Musa dan pembantunya menemukan Khidir di atas
sejadah hijau di tengah-tengah lautan. Ketika Musa melihatnya, ia
menyampaikan salam kepadanya. Khidir berkata: "Apakah di bumimu ada
salam? Siapa kamu?" Musa menjawab: "Aku adalah Musa." Khidir berkata:
"Bukankah engkau Musa dari Bani Israil. Bagimu salam wahai Nabi dari
Bani Israil." Musa berkata: "Dari mana kamu mengenal saya?" Khidir
menjawab: "Sesungguhnya yang mengenalkan kamu kepadaku adalah juga yang
memberitahu aku siapa kamu. Lalu, apa yang engkau inginkan wahai Musa?"
Musa berkata dengan penuh kelembutan dan kesopanan: "Apakah aku dapat
mengikutimu agar engkau dapat mengajariku sesuatu yang engkau telah
memperoleh kurnia dari-Nya." Khidir berkata: "Tidakkah cukup di tanganmu
Taurat dan bukankah engkau telah mendapatkan wahyu. Sungguh wahai Musa,
jika engkau ingin mengikutiku engkau tidak akan mampu bersabar
bersamaku."
Kita ingin memperhatikan sejenak perbezaan antara pertanyaan Musa yang
penuh dengan kesopanan dan kelembutan dan jawapan Khidir yang tegas di
mana ia memberitahu Musa bahawa ilmunya tidak harus diketahui oleh Musa,
sebagaimana ilmu Musa tidak diketahui oleh Khidir. Para ahli tafsir
mengemukakan bahawa Khidir berkata kepada Musa: "Ilmuku tidak akan
engkau ketahui dan engkau tidak akan mampu sabar untuk menanggung derita
dalam memperoleh ilmu itu. Aspek-aspek lahiriah yang engkau kuasai
tidak dapat menjadi landasan dan ukuran untuk menilai ilmuku. Barangkali
engkau akan melihat dalam tindakan- tindakanku yang tidak engkau fahami
sebab-sebabnya. Oleh kerana itu, wahai Musa, engkau tidak akan mampu
bersabar ketika ingin mendapatkan ilmuku." Musa mendapatkan suatu
pernyataan yang tegas dari Khidir namun beliau kembali mengharapnya
untuk mengizinkannya menyertainya untuk belajar darinya. Musa berkata
kepadanya bahawa insya-Allah ia akan mendapatinya sebagai orang yang
sabar dan tidak akan menentang sedikit pun.
Perhatikanlah bagaimana Musa, seorang Nabi yang berdialog dengan Allah
s.w.t, merendah di hadapan hamba ini dan ia menegaskan bahawa ia tidak
akan menentang perintahnya. Hamba Allah s.w.t yang namanya tidak
disebutkan dalam Al-Quran menyatakan bahawa di sana terdapat syarat yang
harus dipenuhi Musa jika ia bersikeras ingin menyertainya dan belajar
darinya. Musa bertanya tentang syarat ini, lalu hamba yang soleh ini
menentukan agar Musa tidak bertanya sesuatu pun sehingga pada saatnya
nanti ia akan mengetahuinya atau hamba yang soleh itu akan
memberitahunya. Musa sepakat atas syarat tersebut dan kemudian mereka
pun pergi. Perhatikanlah firman Allah s.w.t dalam surah al-Kahfi:
"Musa berkata kepadanya: 'Bolehkah aku mengikutimu supaya kamu
mengajarkan kepadaku ilmu yang benar di antara ilmu-ilmu yang telah
diajarkan kepadamu ?' Dia menjawab: 'Sesungguhnya kamu sekali-kali tidak
akan sanggup sabar bersamaku. Dan bagaimana kamu dapat sabar atas
sesuatu, yang kamu belum mempunyai pengetahuan yang cukup tentang hal
itu?' Musa berkata: 'Insya-Allah kamu akan mendapati aku sebagai orang
yang sabar, dan aku tidak akan menentangmu dalam sesuatu urusan pun.'
Dia berkata: 'Jika kamu mengikutiku, maka janganlah kamu menanyakan
kepadaku tentang sesuatu pun, sampai aku sendiri menerangkannya
kepadamu.'" (QS. al-Kahfi: 66-70)
Musa pergi bersama Khidir. Mereka berjalan di tepi laut. Kemudian
terdapat perahu yang berlayar lalu mereka berbicara dengan orang-orang
yang ada di sana agar mahu mengangkut mereka. Para pemilik perahu
mengenal Khidir. Lalu mereka pun membawanya berserta Musa, tanpa meminta
upah sedikit pun kepadanya. Ini sebagai bentuk penghormatan kepada
Khidir. Namun Musa dibuat terkejut ketika perahu itu berlabuh dan
ditinggalkan oleh para pemiliknya, Khidir melubangi perahu itu. Ia
mencabut papan demi papan dari perahu itu, lalu ia melemparkannya ke
laut sehingga papan-papan itu dibawa ombak ke tempat yang jauh.
Musa menyertai Khidir dan melihat tindakannya dan kemudian ia berfikir.
Musa berkata kepada dirinya sendiri: "Apa yang aku lakukan di sini,
mengapa aku berada di tempat ini dan menemani laki-laki ini? Mengapa aku
tidak tinggal bersama Bani Israil dan membacakan Kitab Allah s.w.t
sehingga mereka taat kepadaku? Sungguh Para pemilik perahu ini telah
mengangkut kami tanpa meminta upah. Mereka pun memuliakan kami tetapi
guruku justru merosak perahu itu dan melubanginya." Tindakan Khidir di
mata Musa adalah tindakan yang tercela. Kemudian bangkitlah emosi Musa
sebagai bentuk kecemburuannya kepada kebenaran. Ia terdorong untuk
bertanya kepada gurunya dan ia lupa tentang syarat yang telah
diajukannya, agar ia tidak bertanya apa pun yang terjadi. Musa berkata:
"Apakah engkau melubanginya agar para penumpangnya tenggelam? Sungguh
engkau telah melakukan sesuatu yang tercela." Mendengar pertanyaan lugas
Musa, hamba Allah s.w.t itu menoleh kepadanya dan menunjukkan bahawa
usaha Musa untuk belajar darinya menjadi sia-sia kerana Musa tidak mampu
lagi bersabar. Musa meminta maaf kepada Khidir kerana ia lupa dan
mengharap kepadanya agar tidak menghukumnya.
Kemudian mereka berdua berjalan melewati suatu kebun yang dijadikan
tempat bermain oleh anak-anak kecil. Ketika anak-anak kecil itu sudah
letih bermain, salah seorang mereka tampak bersandar di suatu pohon dan
rasa kantuk telah menguasainya. Tiba-tiba, Musa dibuat terkejut ketika
melihat hamba Allah s.w.t ini membunuh anak kecil itu. Musa dengan
lantang bertanya kepadanya tentang kejahatan yang baru saja
dilakukannya, yaitu membunuh anak laki-laki yang tidak berdosa. Hamba
Allah s.w.t itu kembali mengingatkan Musa bahawa ia tidak akan mampu
bersabar bersamanya. Musa meminta maaf kepadanya kerana lagi-lagi ia
lupa. Musa berjanji tidak akan bertanya lagi. Musa berkata ini adalah
kesempatan terakhirku untuk menemanimu. Mereka pun pergi dan meneruskan
perjalanan. Mereka memasuki suatu desa yang sangat bakhil. Musa tidak
mengetahui mengapa mereka berdua pergi ke desa itu dan mengapa tinggal
dan bermalam di sana. Makanan yang mereka bawa habis, lalu mereka
meminta makanan kepada penduduk desa itu, tetapi penduduk itu tidak mahu
memberi dan tidak mahu menjamu mereka.
Kemudian datanglah waktu petang. Kedua orang itu ingin beristirahat di
sebelah dinding yang hampir roboh. Musa dibuat terkejut ketika melihat
hamba itu berusaha membangun dinding yang nyaris roboh itu. Bahkan ia
menghabiskan waktu malam untuk memperbaiki dinding itu dan membangunnya
seperti baru. Musa sangat hairan melihat tindakan gurunya. Bagi Musa,
desa yang bakhil itu seharusnya tidak layak untuk mendapatkan pekerjaan
yang gratis ini. Musa berkata: "Seandainya engkau mau, engkau bisa
mendapat upah atas pembangunan tembok itu." Mendengar perkataan Musa
itu, hamba Allah s.w.t itu berkata kepadanya: "Ini adalah batas
perpisahan antara dirimu dan diriku." Hamba Allah s.w.t itu mengingatkan
Musa tentang pertanyaan yang seharusnya tidak dilontarkan dan ia
mengingatkannya bahawa pertanyaan yang ketiga adalah akhir dari
pertemuan.
Kemudian hamba Allah s.w.t itu menceritakan kepada Musa dan membongkar
kesamaran dan kebingungan yang dihadapi Musa. Setiap tindakan hamba yang
soleh itu—yang membuat Musa bingung—bukanlah hasil dari rekayasanya
atau dari inisiatif sendiri, ia hanya sekadar menjadi jambatan yang
digerakkan oleh kehendak Yang Maha Tingi di mana kehendak yang tinggi
ini menyiratkan suatu hikmah yang tersembunyi. Tindakan-tindakan yang
secara lahiriah tampak keras namun pada hakikatnya justru menyembunyikan
rahmat dan kasih sayang. Demikianlah bahawa aspek lahiriah bertentangan
dengan aspek batiniah. Hal inilah yang tidak diketahui oleh Musa.
Meskipun Musa memiliki ilmu yang sangat luas tetapi ilmunya tidak
sebanding dengan hamba ini. Ilmu Musa laksana setitis air dibandingkan
dengan ilmu hamba itu, sedangkan hamba Allah s.w.t itu hanya memperoleh
ilmu dari Allah s.w.t sedikit, sebesar air yang terdapat pada paruh
burung yang mengambil dari lautan. Allah s.w.t berfirman:
"Maka berjalanlah heduanya, hingga tatkala keduanya menaiki perahu lalu
Khidir melubanginya. Musa berkata: 'Mengapa kamu melubangi perahu itu
yang akibatnya kamu menenggelamkan penumpangnya? Sesungguhnya kamu telah
berbuat sesuatu kesalahan yang besar.' Dia (Khidir) berkata: 'Bukankah
aku telah berkata: 'Sesungguhnya kamu sekali-kali tidak akan sabar
bersama dengan aku.' Musa berkata: 'Janganlah kamu menghukum aku kerana
kelupaanku dan janganlah kamu membebani aku dengan sesuatu kesulitan
dalam urusanku.' Maka berjalanlah keduanya; hingga tatkala keduanya
berjumpa dengan seorang anak, maka Khidir membunuhnya. Musa berkata:
'Mengapa kamu membunuh jiwa yang bersih itu, bukan kerana dia membunuh
orang lain? Sesungguhnya kamu telah melakukan suatu yang mungkar.'
Khidir berkata: 'Bukankah sudah kukatakan kepadamu, bahawa sesungguhnya
kamu tidak akan sabar bersamaku?' Musa berkata: 'Jika aku bertanya
kepadamu tentang sesuatu sesudah (kali) ini, maka janganlah engkau
memperbolehkan aku menyertaimu, sesungguhnya kamu sudah cukup memberikan
uzur kepadaku.' Maka keduanya berjalan; hingga tatkala keduanya sampai
kepada penduduk suatu negeri, mereka minta dijamu kepada penduduk negeri
itu, tetapi penduduk negeri itu tidak mau menjamu mereka, kemudian
keduanya mendapatkan dalam negeri itu dinding rumah yang hampir roboh,
maka Khidir menegakkan dinding itu. Musa berkata: 'Jikalau kamu mau,
nescaya kamu mengambil upah untuk itu.' Khidir berkata: 'Inilah
perpisahan antara aku dengan kamu. Aku akan memberitahukan kepadamu
tujuan perbuatan-perbuatan yang kamu tidak dapat sabar terhadapnya.
Adapun bahtera itu adalah kepunyaan orang-orang miskin yang bekerja di
laut, dan aku bertujuan merosakkan bahtera itu, kerana di hadapan mereka
ada seorang raja yang merampas tiap-tiap bahtera. Dan adapun anak itu
maka kedua orang tuanya adalah orang-orang mukmin dan kami khawatir
bahawa dia akan mendorong orang tuanya itu kepada kesesatan dan
kekafiran. Dan kami menghendaki supaya Tuhan mereka mengganti bagi
mereka dengan anak yang lebih baik kesuciannya dari anaknya itu dan
lebih dalam dari kasih sayangnya (kepada ibu dan bapaknya). Adapun
dinding rumah itu adalah kepunyaan anak yatim di kota itu, dan di
bawahnya ada harta benda simpanan bagi mereka berdua, sedang ayahnya
seseorang yang soleh, maka Tuhanmu menghendaki supaya mereka sampai
kepada kedewasaannya dan mengeluarkan simpanannya itu, sebagai rahmat
dari Tuhanmu; dan bukanlah aku melakukannya itu menurut kemahuanku
sendiri. Demikian itu adalah tujuan perbuatan-perbuatan yang kamu tidak
dapat sabar terhadapnya.'" (QS. al-Kahfi: 71-82)
Hamba soleh itu menyingkapkan dua hal pada Musa: ia memberitahunya
bahawa ilmunya, yakni ilmu Musa sangat terbatas, kemudian ia
memberitahunya bahawa banyak dari musibah yang terjadi di bumi justru di
balik itu terdapat rahmat yang besar. Pemilik perahu itu akan
menganggap bahawa usaha melubangi perahu mereka merupakan suatu bencana
bagi mereka tetapi sebenarnya di balik itu terdapat kenikmatan, yaitu
kenikmatan yang tidak dapat diketahui kecuali setelah terjadinya
peperangan di mana raja akan memerintahkan untuk merampas perahu- perahu
yang ada. Lalu raja itu akan membiarkan perahu-perahu yang rosak.
Dengan demikian, sumber rezeki keluarga-keluarga mereka akan tetap
terjaga dan mereka tidak akan mati kelaparan. Demikian juga orang tua
anak kecil yang terbunuh itu akan menganggap bahawa terbunuhnya anak
kecil itu sebagai musibah, namun kematiannya justru membawa rahmat yang
besar bagi mereka kerana Allah s.w.t akan memberi mereka—sebagai ganti
darinya—anak yang baik yang dapat menjaga mereka dan melindungi mereka
pada saat mereka menginjak masa tua dan mereka tidak akan menampakkan
kelaliman dan kekufuran seperti anak yang terbunuh. Demikianlah bahawa
nikmat terkadang membawa sesuatu bencana dan sebaliknya, suatu bencana
terkadang membawa nikmat. Banyak hal yang lahirnya baik ternyata justru
di balik itu terdapat keburukan.
Mula-mula Nabi Allah s.w.t Musa menentang dan mempersoalkan tindakan
hamba Allah s.w.t tersebut, kemudian ia menjadi mengerti ketika hamba
Allah s.w.t itu menyingkapkan kepadanya maksud dari tindakannya dan
rahmat Allah s.w.t yang besar yang tersembunyi dari peristiwa-peristiwa
yang terjadi.
Selanjutnya, Musa kembali menemui pembantunya dan menemaninya untuk
kembali ke Bani Israil. Sekarang, Musa mendapatkan keyakinan yang luar
biasa. Musa telah belajar dari mereka dua hal: yaitu ia tidak merasa
bangga dengan ilmunya dalam syariat kerana di sana terdapat ilmu
hakikat, dan ia tidak mempersoalkan musibah-musibah yang dialami oleh
manusia kerana di balik itu terdapat rahmat Allah s.w.t yang tersembunyi
yang berupa kelembutan-Nya dan kasih sayang-Nya. Itulah pelajaran yang
diperoleh Nabi Musa as dari hamba ini. Nabi Musa mengetahui bahawa ia
berhadapan dengan lautan ilmu yang baru di mana ia bukanlah lautan
syariat yang diminum oleh para nabi. Kita berhadapan dengan lautan
hakikat, di hadapan ilmu takdir yang tertinggi; ilmu yang tidak dapat
kita jangkau dengan akal kita sebagai manusia biasa atau dapat kita
cerna dengan logik biasa. Ini bukanlah ilmu eksperimental yang kita
ketahui atau yang biasa terjadi di atas bumi, dan ia pun bukan ilmu para
nabi yang Allah s.w.t wahyukan kepada mereka.
Kita sekarang sedang membahas ilmu yang baru. Lalu siapakah pemilik ilmu
ini? Apakah ia seorang wali atau seorang nabi? Majoriti kaum sufi
berpendapat bahawa hamba Allah s.w.t ini dari wali-wali Allah s.w.t.
Allah s.w.t telah memberinya sebahagian ilmu laduni kepadanya tanpa
sebab-sebab tertentu. Sebahagian ulama berpendapat bahawa hamba soleh
ini adalah seorang nabi. Untuk mendukung penyataannya ulama- ulama
tersebut menyampaikan beberapa argumentasi melalui ayat Al- Quran yang
menunjukkan kenabiannya.
Pertama, firman-Nya:
"Lalu mereka bertemu dengan seorang hamba di antara hamba-ham- ba Kami,
yang telah Kami berikan kepadanya rahmat dari sisi Kami, dan yang telah
Kami ajarkan kepadanya ilmu dari sisi Kami."
Kedua, perkataan Musa kepadanya:
"Musa berkata kepadanya: 'Bolehkah aku mengikutimu supaya kamu
mengajarkan kepadaku ilmu yang benar di antara ilmu-ilmu yang telah
diajarkan kepadamu?' Dia menjawab: 'Sesungguhnya kamu sekali-kali tidak
akan sanggup sabar bersamaku. Dan bagaimana kamu dapat sabar atas
sesuatu, yang kamu belum mempunyai pengetahuan yang cukup tentang hal
itu ?' Musa berkata: 'lnsya-Allah kamu akan mendapati aku sebagai orang
yang sabar, dan aku tidak akan menentangmu dalam sesuatu urusan pun.'
Dia berkata: 'Jika kamu mengikutiku, maka janganlah kamu menanyakan
kepadaku tentang sesuatu pun, sampai aku sendiri menerangkannya
kepadamu,'" (QS. al-Kahfi: 66-70)
Seandainya ia seorang wali dan bukan seorang nabi maka Musa tidak akan
berdialog atau berbicara dengannya dengan cara yang demikian dan ia
tidak akan menjawab kepada Musa dengan jawapan yang demikian. Bila ia
bukan seorang nabi maka bererti ia tidak maksum sehingga Musa tidak
harus memperoleh ilmu dari seseorang wali yang tidak maksum.
Ketiga, Khidir menunjukkan keberaniannya untuk membunuh anak kecil itu
melalui wahyu dari Allah s.w.t dan perintah dari-Nya. Ini adalah dalil
tersendiri yang menunjukkan kenabiannya dan bukti kuat yang menunjukkan
kemaksumannya. Sebab, seorang wali tidak boleh membunuh jiwa yang tidak
berdosa dengan hanya berdasarkan kepada keyakinannya dan hatinya. Boleh
jadi apa yang terlintas dalam hatinya tidak selalu maksum kerana
terkadang ia membuat kesalahan. Jadi, keberanian Khidir untuk membunuh
anak kecil itu sebagai bukti kenabiannya.
Keempat, perkataan Khidir kepada Musa:
"Sebagai rahmat dari Tuhanmu; dan bukanlah aku melakukannya itu menurut kemahuanku sendiri. " (QS. al-Kahfi: 82)
Yakni, apa yang aku lakukan bukan dari doronganku sendiri namun ia
merupakan perintah dari Allah s.w.t dan wahyu dari-Nya. Demikianlah
pendapat para ulama dan para ahli zuhud. Para ulama berpendapat bahawa
Khidir adalah seorang Nabi sedangkan para ahli zuhud dan para tokoh sufi
berpendapat bahawa Khidir adalah seorang wali dari wali-wali Allah
s.w.t.
Salah satu pernyataan Khidir yang sering dikemukakan oleh tokoh sufi
adalah perkataan Wahab bin Munabeh, Khidir berkata: "Wahai Musa, manusia
akan diseksa di dunia sesuai dengan kadar kecintaan mereka atau
kecenderungan mereka terhadapnya (dunia)." Sedangkan Bisyir bin Harits
al-Hafi berkata: "Musa berkata kepada Khidir: "Berilah aku nasihat."
Khidir menjawab: "Mudah-mudahan Allah s.w.t memudahkan kamu untuk taat
kepada-Nya." Para ulama dan para ahli zuhud berselisih pendapat tentang
Khidir dan setiap mereka mengklaim kebenaran pendapatnya. Perbezaan
pendapat ini berhujung pangkal kepada anggapan para ulama bahawa mereka
adalah sebagai pewaris para nabi, sedangkan kaum sufi menganggap diri
mereka sebagai ahli hakikat yang mana salah satu tokoh terkemuka dari
ahli hakikat itu adalah Khidir. Kami sendiri cenderung untuk menganggap
Khidir sebagai seorang nabi kerana beliau menerima ilmu laduni. Yang
jelas, kita tidak mendapati nas yang jelas dalam konteks Al-Quran yang
menunjukkan kenabiannya dan kita juga tidak menemukan nas yang gamblang
yang dapat kita jadikan sandaran untuk menganggapnya sebagai seorang
wali yang diberi oleh Allah s.w.t sebahagian ilmu laduni.
Barangkali kesamaran seputar peribadi yang mulia ini memang disengaja
agar orang yang mengikuti kisah tersebut mendapatkan tujuan utama dari
inti cerita. Hendaklah kita berada di batas yang benar dan tidak terlalu
jauh mempersoalkan kenabiannya atau kewaliannya. Yang jelas, ketika
kami memasukkannya dalam jajaran para nabi kerana ia adalah seorang guru
dari Musa dan seorang ustaz baginya dalam beberapa waktu.
Berikut kisah Nabi Khidr diluar alquran
1. Nabi Khidir dengan Rasulullah saw.
Ketika Rasulullah saw sedang berada didalam masjid, beliau mendengar
orang berdoa, ”Ya Allah, tolonglah aku atas apa yang bisa menyelamatkan
aku dari apa yang paling kutakuti”.
Lalu Rasulullah bersabda, ”Mengapa orang itu tidak menyertakan pasangan
doa’nya yang seperti ini, Ya Allah berilah kepadaku kerinduan
orang-orang shalih yang paling mereka rindukan”.
Kemudian Rasulullah saw menyuruh sahabatnya Anas untuk menyampaikan
pasangan do’a tersebut kepada orang yang sedang berdo’a tadi.
Setelah Anas menyampaikan kepada orang tersebut perihal pasangan do’a
dari Rasulullah saw, maka orang itu berkata, ”Ya Anas, katakan kepada
Rasulullah saw bahwa Allah telah memberi kelebihan karunia kepadanya
diatas para nabi seperti kelebihan kepada ummatnya di atas ummat para
nabi lain, seperti kelebihan bulan Ramadhan atas bulan-bulan lainnya dan
memberi kelebihan hari Jum’at atas hari-hari yang lain.
Anas terperanjat pada saat lelaki itu menoleh ke arah Anas, karena yang nampak adalah Khidir as.
Lalu orang itu berdo’a, ”Ya Allah, jadikanlah aku termasuk golongan ummat yang dimuliakan ini”.
(Riwayat Ibnu Addi dalam Al-Kamil, Thabrani dalam Al Ausath, Ibnu Askir
dalam Tarikh Damsyq dan Ibnu Abiddunya dari Anas. Riwayat Hakim dalam Al
Mustadrak)
2. Nabi Khidir dengan Abu Bakar Ash-Shiddiq
Pada waktu wafatnya Rasulullah saw, ketika di tengah-tengah kesedihan
para sahabat yang menangis mengelilingi jenazah beliau, tiba-tiba ada
seorang laki-laki berjenggot lebat dan bertubuh tegap masuk ke dalam
majelis takziah, lalu ia menundukkan kepalanya sambil mencucurkan air
mata.
Kemudian segera ia menemui para sahabat Nabi dan berkata, “sesungguhnya
Allah telah menyediakan balasan pada setiap musibah, pengganti pada
setiap yang hilang dan khalifah pada setiap yang tiada. Maka
kembalikanlah segalanya kepada Allah dan berharaplah kepada-Nya. Allah
telah mempersiapkan segalanya untuk kalian dan ketahuilah bahwasanya
yang ditimpa musibah adalah orang yang tidak terpaksa”.
Lalu orang itu pergi. Para sahabat saling bertanya siapakah gerangan
orang tersebut, tetapi Abu Bakar segera menjawab, “dia adalah Khidir,
saudara Rasulullah saw”.
(Riwayat Baihaqi dari Anas bin Malik)
3. Nabi Khidir dengan Umar bin Khattab
Pada waktu Umar akan menshalati jenazah, tiba-tiba terdengar suara berbisik dari belakang, ”tunggu saya, wahai Umar...”.
Maka Umar menunggu dia hingga dia masuk ke dalam shaf dan Umar pun mulai
bertakbir. Setelah sholat, Umar mendo’akan jenazah tersebut, ”Ya Allah,
Jika Engkau mengadzabnya berarti dia durhaka kepada-Mu, tapi jika
Engkau mengampuni dia, maka sesungguhnya dia sangat membutuhkan
rahmat-Mu, Ya Allah”.
Setelah jenazah dimakamkan, seorang laki-laki memperbaiki tanah
kuburannya sambil berkata, ”beruntunglah kamu, wahai penghuni kubur jika
kamu tidak menjadi orang yang mengaku, menyimpan atau menentukan”.
Umar kemudian menyuruh untuk memanggilkan orang tersebut, ”bawalah orang
itu kemari, akan kutanyakan tentang shalatnya dan pembicaraannya itu”.
Maka seorang lelaki pergi mencarinya, tetapi orang itu sudah tidak ada,
kecuali hanya bekas telapak kakinya di tanah yang besarnya kira-kira
satu hasta.
Lalu Umar berkata lagi, ”Demi Allah, dia itu Khidir yang pernah diceritakan oleh Rasulullah kepadaku”.
(Riwayat Muhammad bin Munkadir)
4. Nabi Khidir dengan Ali bin Abi Thalib
Pada waktu sahabat Ali ra sedang melakukan thawaf, tiba-tiba dia melihat
seorang laki-laki bergantung pada kelambu Ka’bah sambil berdo’a, ”Ya
Tuhan, yang tidak direpotkan oleh sebutan-sebutan, yang elok dan tidak
disilapkan oleh permintaan-permintaan yang banyak dan tidak disibukkan
oleh pengaduan-pengaduan yang bertubi-tubi, bolehlah aku mencicipi
dinginnya ampunan-Mu dan manisnya rahmat-Mu”.
Ali ra pun memanggil dan berkata, ”Wahai hamba Allah, ulangilah perkataanmu itu”.
Kata orang itu, ”Apakah Anda mendengarkanku?”.
Ali pun menjawab, ”Ya”.
Lalu orang itu berkata lagi, ”Demi Khidir yang jiwanya berada didalam
genggaman-Nya, siapa-siapa orang yang mengucapkan do’a itu pada setiap
selesai shalat fardhu maka pasti ia akan mendapatkan ampunan
dosa-dosanya dari Allah, sekalipun dosa-dosanya itu laksana bilangan
pasir dan seperti butir-butir air hujan atau bagaikan banyaknya
daun-daun pepohonan”.
(Riwayat Al Khathib dalam tarikh Baghdad dari Sufyan Ats-Tsauri, dari
Abdullah bin Mhraz, dari Yazid bin Ashamm dari Ali bin Abi Thalib)
5. Nabi Khidir dan Ibrahim Al-Khawash
Dalam sebuah perjalanan, Ibrahim merasa kehausan sehingga akhirnya
terjatuh pingsan tak sadarkan diri. Tiba-tiba dirasakannya ada percikan
air mengenai wajahnya. Setelah dibuka matanya, Ibrahim melihat seorang
pemuda tampan menunggang seekor kuda, berpakaian hijau dan bersorban
warna kuning.
Kemudian pemuda itu turun dan memberi minum kepada Ibrahim sambil berkata, ”Naiklah dibelakangku”.
Tidak berapa lama kemudian, Ibrahim sudah sampai ke Madinah. Kemudian
pemuda itu berkata, ”turunlah, sampaikan salamku kepada Rasulullah saw,
katakanlah kepada beliau bahwa Khidir menyampaikan salam kepadanya”.
(Riwayat Nabhani dalam Jami’ Karamatil Auliya’)
6. Nabi Khidir dan Abdul Qadir Al-Jailani.
Pada saat Abdul Qadir Al-Jailani pertama kali memasuki kota Baghdad,
Khidir datang menemuinya lalu memberi isyarat kepadanya agar dia
mematuhi apa yang diperintahkannya kepada Abdul Qadir. Kata Khidir,
“Duduklah kamu di tempat ini dan janganlah beranjak sedikitpun ingá aku
datang kembali kemari”.
Maka Abdul Qadir Al-Jailani duduk di tempat itu sampai tiga tahun. Pada
tahun pertama, Khidir datang menjenguknya dan berkata, “teruskan saja
tingla di tempat ini sampai aku datang lagi menjengukmu kesini”.
Demikianlah, aku duduk di atas puing-puing reruntuhan kota Madani. Pada
tahun pertama Abdul Qadir Al-Jailani tidak makan kecuali rerumputan saja
yang dimakan dan tidak pernah minum walaupun hanya seteguk. Pada tahun
kedua, Abdul Qadir Al-Jailani tidak makan walaupun rerumputan, tetapi
hanya minum air saja selama satu tahun. Dan pada tahun ketiga, makan
minum dan tidur pun mampu ditahan dan sama sekali tidak dilakukannya.
Pada suatu malam dan udara sangat dingin laksana salju, Abdul Qadir
Al-Jailani mencoba memejamkan mata diatas reruntuhan istana Kaisar
Persia di kota itu juga. Anehnya, pada malam itu dia bermimpi keluar
mani (ihtilam) sebanyak 40 kali dan setiap kali bermimpi dia segera
mandi wajib (mandi janabah / mandi junnub). Maka pada malam itu juga dia
mandi junnub sebanyak 40 kali agar tetap dalam keadaan suci. Estela
mandi yang terakhir, dia segera bangun dan berdiri melakukan Ibadan
supaya tidak tertidur lagi dan agar tidak bermimpi lagi.
(Riwayat Abu Su’ud Al-Haraimi dalam Qalaid Al-Jawahir)
7. Nabi Khidir dengan Abu Bakar Al-Kattani
Abu Bakar Al-Kattani adalah seorang tokoh terkemuka, seorang alim, yang
punya kharisma dan kuat bermujahadah. Diantara mujahadahnya yang sulit
ditiru oleh orang biasa adalah dia senantiasa dalam keadaan suci dalam
satu hari satu malam. Berdiam dibawah kubah Masjidil Haram selama tiga
puluh tahun dan tidak pernah tidur.
Pada suatu hari, seorang laki-laki berwibawa masuk melalui pintu Abi
Syaibah, lalu mendekatinya dan memberi salam kepadanya sambil berkata,
“hai, Abu Bakar, mengapa anda tidak pergi ke maqam Ibrahim bersama
orang-orang yang saling mendengarkan pelajaran hadits Nabi ?”.
Abu Bakar mengangkat kepalanya dan berkata, “Wahai guruku, kebanyakan
hadits-hadits yang disampaikan mereka itu semuanya tanpa sanad,
sedangkan aku dapat menjelaskan dari sini dengan sanad-sanadnya yang
panjang”.
Laki-laki itu bertanya kembali, “Dari siapa anda mendengarnya ?”.
Abu Bakar menjawab, “Tuhan sendiri yang mengajarkan ke dalam hatiku”.
“Coba buktikan hal itu kepadaku !” Pinta lelaki itu yang tak lain adalah Nabi Khidir.
Jawab Abu Bakar, “Buktinya adalah bahwa kamu tidak lain adalah Khidzir.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar