Cerita Para Nabi dan Rosul - Kisah Nabi Huud as
"Aad" adalah nama bapa suatu suku yang hidup di jazirah Arab di suatu tempat bernama "Al-Ahqaf" terletak
di utara Hadramaut antara Yaman dan Umman dan termasuk suku yang tertua
sesudah kaum Nabi Nuh serta terkenal dengan kekuatan jasmani dalam
bentuk tubuh-tubuh yang besar dan sasa. Mereka dikurniai oleh Allah
s.w.t. tanah yang subur dengan sumber-sumber airnya yang mengalir dari
segala penjuru sehinggakan memudahkan mereka bercucuk tanam untuk bahan
makanan mereka dan memperindah tempat tinggal mereka dengan kebun-kebun
bunga yang indah-indah. Berkat kurnia Allah s.w.t. itu mereka hidup
menjadi makmur, sejahtera dan bahagia serta dalam waktu yang singkat
mereka berkembang biak dan menjadi suku yang terbesar diantara suku-suku
yang hidup di sekelilingnya.
Sebagaimana
dengan kaum Nabi Nuh kaum Hud ialah suku Aad ini adalah penghidupan
rohaninya tidak mengenal Allah Yang Maha Kuasa Pencipta alam semesta.
Mereka membuat patung-patung yang diberi nama " Shamud" dan " Alhattar"
dan itu yang disembah sebagai tuhan mereka yang menurut kepercayaan
mereka dapat memberi kebahagiaan, kebaikan dan keuntungan serta dapat
menolak kejahatan, kerugian dan segala musibah. Ajaran dan agama Nabi
Idris dan Nabi Nuh sudah tidak berbekas dalam hati, jiwa serta cara
hidup mereka sehari-hari. Kenikmatan hidup yang mereka sedang tenggelam
di dalamnya berkat tanah yang subur dan menghasilkan yang melimpah ruah
menurut anggapan mereka adalah kurniaan dan pemberian kedua berhala
mereka yang mereka sembah. Kerananya mereka tidak putus-putus sujud
kepada kedua berhala itu mensyukurinya sambil memohon perlindungannya
dari segala bahaya dan mushibah berupa penyakit atau kekeringan.
Sebagai akibat
dan buah dari aqidah yang sesat itu pergaulan hidup mereka menjadi
dikuasai oleh tuntutan dan pimpinan Iblis laknatullah, di mana
nilai-nilai moral dan akhlak tidak menjadi dasar penimbangan atau
kelakuan dan tindak-tanduk seseorang tetapi kebendaan dan kekuatan
lahiriahlah yang menonjol sehingga timbul kerusuhan dan tindakan
sewenang-wenang di dalam masyarakat di mana yang kuat menindas yang
lemah yang besar memperkosa yang kecil dan yang berkuasa memeras yang di
bawahnya. Sifat-sifat sombong, congkak, iri-hati, dengki, hasut dan
benci-membenci yang didorong oleh hawa nafsu merajalela dan menguasai
penghidupan mereka sehingga tidak memberi tempat kepada sifat-sifat
belas kasihan, sayang menyayang, jujur, amanat dan rendah hati.
Demikianlah gambaran masyarakat suku Aad tatkala Allah s.w.t.
mengutuskan Nabi Hud sebagai nabi dan rasul kepada mereka.
Sudah menjadi
sunnah Allah s.w.t. sejak diturunkannya Adam Ke bumi bahawa dari masa ke
semasa jika hamba-hamba-Nya sudah berada dalam kehidupan yang sesat
sudah jauh menyimpang dari ajaran-ajaran agama yang dibawa oleh
Nabi-nabi-Nya diutuslah seorang Nabi atau Rasul yang bertugas untuk
menyegarkan kembali ajaran-ajaran nabi-nabi yang sebelumnya
mengembalikan masyarakat yang sudah tersesat ke jalanlurus dan benar dan
mencuci bersih jiwa manusia dari segala tahayul dan syirik menggantinya
dan mengisinya dengan iman tauhid dan aqidah yang sesuia dengan fitrah.
Demikianlah maka
kepada suku Aad yang telah dimabukkan oleh kesejahteraan hidup dan
kenikmatan duniawi sehingga tidak mengenalkan Tuhannya yang mengurniakan
itu semua. Di utuskan kepada mereka Nabi Hud seorang daripada suku
mereka sendiri dari keluarga yang terpandang dan berpengaruh terkenal
sejak kecilnya dengan kelakuan yang baik budi pekerti yang luhur dan sgt
bijaksana dalam pergaulan dengan kawan-kawannya. Nabi Hud memulai
dakwahnya dengan menarik perhatian kaumnya suku Aad kepada tanda-tanda
wujudnya Allah s.w.t. yang berupa alam sekeliling mereka dan bahawa
Allah s.w.t. lah yang mencipta mereka semua dan mengurniakan mereka
dengan segala kenikmatan hidup yang berupa tanah yang subur, air yang
mengalir serta tubuh-tubuhan yang tegak dan kuat. Dialah yang seharusnya
mereka sembah dan bukan patung-patung yang mereka perbuat sendiri.
Mereka sebagai manusia adalah makhluk Tuhan paling mulia yang tidak
sepatutnya merendahkan diri sujud menyembah batu-batu yang sewaktunya
dapat mereka hancurkan sendiri dan memusnahkannya dari pandangan.
Di terangkan oleh
Nabi Hud bahawa dia adalah pesuruh Allah s.w.t. yang diberi tugas untuk
membawa mereka ke jalan yang benar beriman kepada Allah s.w.t. yang
menciptakan mereka menghidup dan mematikan mereka memberi rezeki atau
mencabutnya daripada mereka. Ia tidak mengharapkan upah dan menuntut
balas jasa atas usahanya memimpin dan menuntut mereka ke jalan yang
benar. Ia hanya menjalankan perintah Allah s.w.t. dan memperingatkan
mereka bahawa jika mereka tetap menutup telinga dan mata mrk menghadapi
ajakan dan dakwahnya mereka akan ditimpa azab dan dibinasakan oleh Allah
s.w.t. sebagaimana terjadinya atas kaum Nuh yang mati binasa tenggelam
dalam air bah akibat kecongkakan dan kesombongan mereka menolak ajaran
dan dakwah Nabi Nuh seraya bertahan pada pendirian dan kepercayaan
mereka kepada berhala dan patung-patung yang mereka sembah dan puja itu.
Bagi kaum Aad
seruan dan dakwah Nabi Hud itu merupakan barang yang tidak pernah mereka
dengar ataupun menduga. Mereka melihat bahawa ajaran yang dibawa oleh
Nabi Hud itu akan mengubah sama sekali cara hidup mereka dan membongkar
peraturan dan adat istiadat yang telah mereka kenal dan warisi dari
nenek moyang mereka. Mereka tercengang dan merasa hairan bahawa seorang
dari suku mereka sendiri telah berani berusaha merombak tatacara hidup
mereka dan menggantikan agama dan kepercayaan mereka dengan sesuatu yang
baru yang mereka tidak kenal dan tidak dapat dimengertikan dan diterima
oleh akal fikiran mereka. Dengan serta-merta ditolaklah oleh mereka
dakwah Nabi Hud itu dengan berbagai alasan dan tuduhan kosong terhadap
diri beliau serta ejekan-ejekan dan hinaan yang diterimanya dengan
kepala dingin dan penuh kesabaran.
Berkatalah kaum
Aad kepada Nabi Hud: "Wahai Hud! Ajaran dan agama apakah yang engkau
hendak anjurkan kepada kami? Engkau ingin agar kami meninggalkan
persembahan kami kepada tuhan-tuhan kami yang berkuasa ini dan menyembah
tuhan mu yang tidak dapat kami jangkau dengan pancaindera kami dan
tuhan yang menurut kata kamu tidak bersekutu. Cara persembahan yang kami
lakukan ini ialah yang telah kami warisi dari nenek moyang kami dan
tidak sesekali kami tidak akan meninggalkannya bahkan sebaliknya
engkaulah yang seharusnya kembali kepada aturan nenek moyangmu dan
jangan mencederai kepercayaan dan agama mereka dengan memebawa suatu
agama baru yang tidak kenal oleh mereka dan tentu tidak akan
direstuinya."
Wahai kaumku!
jawab Nabi Hud, "Sesungguhnya Tuhan yang aku serukan ini kepada kamu
untuk menyembah-Nya walaupun kamu tidak dapat menjangkau-Nya dengan
pancainderamu namun kamu dapat melihat dan merasakan wujudnya dalam diri
kamu sendiri sebagai ciptaanNya dan dalam alam semesta yang
mengelilingimu beberapa langit dengan matahari bulan dan
bintang-bintangnya bumi dengan gunung-ganangnya sungai tumbuh-tumbuhan
dan binatang-binatang yang kesemuanya dapat bermanfaat bagi kamu sebagai
manusia. Dan menjadi kamu dapat menikmati kehidupan yang sejahtera dan
bahagia. Tuhan itulah yang harus kamu sembah dan menundukkan kepala kamu
kepada-Nya, Tuhan Yang Maha Esa tiada bersekutu tidak beranak dan
diperanakan yang walaupun kamu tidak dpt menjangkau-Nya dengan
pancainderamu, Dia dekat daripada kamu mengetahui segala gerak-geri dan
tingkah lakumu mengetahui isi hati mu denyut jantungmu dan jalan
fikiranmu. Tuhan itulah yang harus disembah oleh manusia dengan
kepercayaan penuh kepada keesaan-Nya dan kekuasaan-Nya dan bukan
patung-patung yang kamu perbuat pahat dan ukir dengan tangan kamu
sendiri kemudian kamu sembah sebagai tuhan padahal ia suatu barang yang
tidak dapat berbuat sesuatu yang menguntungkan atau merugikan kamu.
Alangkah bodohnya dan dangkalnya fikiranmu jika kamu tetap
mempertahankan agamamu yang sesat itu dan menolak ajaran dan agama yang
telah diwahyukan kepadaku oleh Allah Tuhan Yang Maha Esa itu."
Wahai Hud! jawab
kaumnya, "Gerangan apakah yang menjadikan engkau berpandangan dan
berfikiran lain daripada yang sudah menjadi pegangan hidup kami sejak
dahulu kala dan menjadikan engkau meninggalkan agama nenek moyangmu
sendiri bahkan sehingga engkau menghina dan merendahkan martabat
tuhan-tuhan kami dan memperbodohkan kami dan menganggap kami berakal
sempit dan berfikiran dangkal? Engkau mengaku bahawa engkau terpilih
menjadi rasul pesuruh oleh Tuhanmu untuk membawa agama dan kepercayaan
baru kepada kami dan mengajak kami keluar dari jalan yang sesat menurut
pengakuanmu ke jalan yang benar dan lurus. Kami merasa hairan dan tidak
dapat menerima oleh akal kami sendiri bahwa engkau telah dipilih menjadi
pesuruh Tuhan. Apakah kelebihan kamu di atas seseorang daripada kami,
engkau tidak lebih tidak kurang adalah seorang manusia biasa seperti
kami hidup makan minum dan tidur tiada bedanya dengan kami, mengapa
engkau yang dipilih oleh Tuhanmu? Sungguh engkau menurut anggapan kami
seorang pendusta besar atau mungkin engkau berfikiran tidak sihat
terkena kutukan tuhan-tuhan kami yang selalu engkau ejek hina dan
cemuhkan."
"Wahai kaumku"
jawab Nabi Hud, "Aku bukanlah seorang pendusta dan fikiran ku tetap
waras dan sihat tidak kurang sesuatu pun dan ketahuilah bahawa
patung-patungmu yang kamu pertuhankan itu tidak dapat mendatangkan
sesuatu gangguan atau penyakit bagi badanku atau fikiranku. Kamu kenal
aku, sejak lama aku hidup di tengah-tengah kamu bahawa aku tidak pernah
berdusta dan bercakap bohong dan sepanjang pergaulanku dengan kamu tidak
pernah terlihat pada diriku tanda-tanda ketidak wajaran perlakuanku
atau tanda-tanda yang meragukan kewarasan fikiranku dan kesempurnaan
akalku. Aku adalah benar pesuruh Allah s.w.t. yang diberi amanat untuk
menyampaikan wahyu-Nya kepada hamba-hamba-Nya yang sudah tersesat
kemasukan pengaruh ajaran Iblis laknatullah dan sudah jauh menyimpang
dari jalan yang benar yang diajar oleh nabi-nabi yang terdahulu kerana
Allah s.w.t. tidak akan membiarkan hamba-hamba-Nya terlalu lama
terlantar dalam kesesatan dan hidup dalam kegelapan tanpa diutuskan
seorang rasul yang menuntun mereka ke jalan yang benar dan penghidupan
yang diredhai-Nya. Maka percayalah kamu kepada ku gunakanlah akal
fikiran kamu berimanlah dan bersujudlah kepada Allah s.w.t., Tuhan seru
sekalian alam, Tuhan yang menciptakan kamu menciptakan langit dan bumi
menurunkan hujan bagi menyuburkan tanah ladangmu, menumbuhkan tumbuhan
bagi meneruskan hidupmu. Bersembahlah kepada-Nya dan mohonlah ampun atas
segala perbuatan salah dan tindakan sesatmu, agar Dia menambah rezekimu
dan kemakmuran hidupmu dan terhindarlah kamu dari azab dunia
sebagaimana yang telah dialami oleh kaum Nuh dan kelak azab di akhirat.
Ketahuilah bahawa kamu akan dibangkitkan kembali kelak dari kubur kamu
dan dimintai bertanggungjawab atas segala perbuatan kamu didunia ini dan
diberi ganjaran sesuai dengan amalanmu yang baik dan soleh mendapat
ganjaran baik dan yang hina dan buruk akan diganjarkan dengan api
neraka. Aku hanya menyampaikannya risalah Allah s.w.t. kepada kamu dan
dengan ini telah memperingati kamu akan akibat yang akan menimpa kepada
dirimu jika kamu tetap mengingkari kebenaran dakwahku."
Kaum Aad
menjawab: "Kami bertambah yakin dan tidak ragu lagi bahawa engkau telah
mendapat kutukan tuhan-tuhan kami sehingga menyebabkan fikiran kamu
kacau dan akalmu berubah menjadi tidak siuman. Engkau telah mengucapkan
kata-kata yang tidak masuk akal bahawa jika kami mengikuti agamamu, akan
bertambah rezeki dan kemakmuran hidup kami dan bahawa kami akan
dibangkitkan kembali dari kubur kami dan menerima segala ganjaran atas
segala amalan kami.Adakah mungkin kami akan dibangkitkan kembali dari
kubur kami setelah kami mati dan menjadi tulang. Dan apakah azab dan
seksaan yang engkau selalu menakutkan kami dan mengancamkannya kepada
kami? Semua ini kami anggap kosong dan ancaman kosong belaka. Ketahuilah
bahawa kami tidak akan menyerah kepadamu dan mengikuti ajaranmu kerana
bayangan azab dan seksa yang engkau bayangkannya kepada kami bahkan kami
menentang kepadamu datangkanlah apa yang engkau janjikan dan ancaman
itu jika engkau betul-betul benar dalam kata-katamu dan bukan seorang
pendusta."
"Baiklah" jawab
Nabi Hud," Jika kamu meragukan kebenaran kata-kataku dan tetap berkeras
kepala tidak menghiraukan dakwahku dan meninggalkan persembahanmu kepada
berhala-berhala itu maka tunggulah saat tibanya pembalasan Tuhan di
mana kamu tidak akan dapat melepaskan diri dari bencananya. Allah s.w.t.
menjadi saksiku bahawa aku telah menyampaikan risalah-Nya dengan
sepenuh tenagaku kepada mu dan akan tetap berusaha sepanjang hayat
kandung badanku memberi penerangan dan tuntunan kepada jalan yang baik
yang telah digariskan oleh Allah s.w.t. bagi hamba-hamba-Nya."
Pembalasan Allah
s.w.t. terhadap kaum Aad yang kafir dan tetap membangkang itu diturunkan
dalam dua perinkat. Tahap pertama berupa kekeringan yang melanda
ladang-ladang dan kebun-kebun mereka, sehingga menimbulkan kecemasan dan
kegelisahan, kalau-kalau mereka tidak memperolehi hasil dari
ladang-ladang dan kebun-kebunnya seperti biasanya. Dalam keadaan
demikian Nabi Hud masih berusaha meyakinkan mereka bahawa kekeringan itu
adalah suatu permulaan seksaan dari Allah s.w.t. yang dijanjikan dan
bahawa Allah s.w.t. masih lagi memberi kesempatan kepada mereka untuk
sedar akan kesesatan dan kekafiran mereka dan kembali beriman kepada
Allah s.w.t. dengan meninggalkan persembahan mereka yang bathil kemudian
bertaubat dan memohon ampun kepada Allah s.w.t. agar segera hujan turun
kembali dengan lebatnya dan terhindar mereka dari bahaya kelaparan yang
mengancam. Akan tetapi mereka tetap belum mahu percaya dan menganggap
janji Nabi Hud itu adalah janji kosong belaka. Mereka bahkan pergi
menghadap berhala-berhala mereka memohon perlindungan dari musibah yang
mereka hadapi.
Tentangan mereka
terhadap janji Allah s.w.t. yang diwahyukan kepada Nabi Hud segera
mendapat jawapan dengan datangnya pembalasan tahap kedua yang dimulai
dengan terlihatnya gumpalan awan dan mega hitam yang tebal di atas
mereka yang disambutnya dengan sorak-sorai gembira, kerana dikiranya
bahawa hujan akan segera turun membasahi ladang-ladang dan menyirami
kebun-kebun mereka yang sedang mengalami kekeringan. Melihat sikap kaum
Aad yang sedang bersuka ria itu berkatalah Nabi Hud dengan nada
mengejek: "Mega hitam itu bukanlah mega hitam dan awam rahmat bagi kamu
tetapi mega yang akan membawa kehancuran kamu sebagai pembalasan Allah
s.w.t. yang telah ku janjikan dan kamu ternanti-nanti untuk membuktikan
kebenaran kata-kataku yang selalu kamu sangkal dan kamu dusta."
Sejurus kemudian
menjadi kenyataanlah apa yang dikatakan oleh Nabi Hud itu bahawa bukan
hujan yang turun dari awan yang tebal itu tetapi angin taufan yang
dahsyat dan kencang disertai bunyi gemuruh yang mencemaskan yang telah
merosakkan bangunan-bangunan rumah dari dasarnya membawa berterbangan
semua perabot-perabot dan milik harta benda dan melempar jauh
binatang-binatang ternak. Keadaan kaum Aad menjadi panik mereka berlari
kesana sini mencari perlindungan Suami tidak tahu di mana isterinya
berada dan ibu juga kehilangan anaknya sedang rumah-rumah menjadi sama
rata dengan tanah. Bencana angin taufan itu berlangsung selama lapan
hari tujuh malam sehingga sempat menyampuh bersih kaum Aad yang congkak
itu dan menamatkan riwayatnya dalam keadaan yang menyedihkan itu untuk
menjadi pengajaran dan ibrah bagi umat-umat yang akan datang.
Adapun Nabi Hud
dan para sahabatnya yang beriman telah mendapat perlindungan Allah
s.w.t. dari bencana yang menimpa kaumnya yang kacau bilau dan tenang
seraya melihat keadaan kaumnya yang kacau bilau mendengar gemuruhnya
angin dan bunyi pohon-pohon dan bangunan-bangunan yang berjatuhan serta
teriakan dan tangisan orang yang meminta tolong dan mohon perlindungan.
Setelah keadaan cuaca kembali tenang dan tanah "Al-Ahqaf " sudah menjadi
sunyi senyap dari kaum Aad pergilah Nabi Hud meninggalkan tempatnya
berhijrah ke Hadramaut, di mana ia tinggal menghabiskan sisa hidupnya
sampai ia wafat dan dimakamkan di sana dimana hingga sekarang makamnya
yang terletak di atas sebuah bukit di suatu tempat lebih kurang 50 km
dari kota Siwun dikunjungi para penziarah yang datang beramai-ramai dari
sekitar daerah itu, terutamanya dan bulan Syaaban pada setiap tahun.
Selesailah kisah
kaum Nabi Nuh dalam sejarah. Majoriti di antara mereka yang mendustakan
ajarannya telah dihancurkan oleh taufan. Sedangkan minoriti antara
mereka dapat kembali memakmurkan bumi sebagai wujud dari sunatullah dan
janji-Nya: Sedangkan janji Allah SWT kepada Nabi Nuh adalah:
"Dan kesudahan yang baik adalah bagi orang-orang yang takwa." (QS. al-Qashash: 83)
Dan janji Allah SWT juga kepada Nabi Nuh adalah:
"Difirmankan:
'Hai Nuh, turunlah dengan selamat dan penuh keberkatan dari Kami atasmu
dan atas umat-umat (yang beriman) dari orang-orang yang bersamamu. Dan
ada pula umat-umat yang Kami beri kesenangan pada mereka (dalam
hehidupan dunia), kemudian mereka akan ditimpa azab yang pedih dari
Kami. " (QS. Hud: 48)
Berputarlah roda
kehidupan dan datanglah janji Allah SWT. Setelah datangnya taufan, tiada
yang tersisa dari manusia di muka bumi kecuali orang-orang yang
beriman. Tiada satu hati yang kafir pun berada di muka bumi dan syaitan
mulai mengeluhkan pengangguran.
Berlalulah tahun
demi tahun, lalu matilah para orang tua dan anak-anak, dan datanglah
anak dari anak-anak. Manusia lupa akan wasiat Nabi Nuh dan mereka
kembali menyembah berhala. Manusia menyimpang dari penyembahan yang
semata-mata untuk Allah SWT. Akhirnya, tipuan kuno berulang kembali.
Para cucu kaum Nabi Nuh berkata: "Kita tidak ingin melupakan kakek kita
yang Allah SWT selamatkan mereka dari taufan."
Oleh kerana itu,
mereka membuat patung-patung orang-orang yang selamat itu yang dapat
mengingatkan mereka dengannya. Dan pengagungan ini semakin berkembang
generasi demi generasi, namun akhimya penghormatan itu berubah menjadi
penghambaan. Patung- patung itu berubah - dengan bisikan syaitan -
menjadi tuhan selain Allah SWT. Dan bumi kembali mengeluhkan kegelapan.
Lalu Allah SWT rnengutus junjungan kita Nabi Hud di tengah-tengah
kaumnya.
Al-Qur'an
menyingkap ceritanya setelah diutusnya Nabi Hud untuk membawa agama
kepada manusia. Nabi Hud berasal dari kabilah yang bernama 'Ad. Kabilah
ini tinggal di suatu tempat yang bernama al-Ahqaf. la adalah padang
pasir yang dipenuhi dengan gunung-gunung pasir dan tampak dari puncaknya
lautan. Adapun tempat tinggal mereka berupa tenda-tenda besar dan
mempunyai tiang-tiang yang kuat dan tinggi. Kaum 'Ad terkenal dengan
kekuatan fisik di saat itu, dan mereka juga memiliki tubuh yang amat
tinggi dan tegak sampai-sampai mereka mengatakan seperti yang dikutip
oleh Al-Qur'an:
"Mereka berkata: 'Siapakah yang lebih kuat daripada kami.'" (QS. Fushilat: 15)
Tiada seorang pun
di masa itu yang dapat menandingi kekuatan mereka. Meskipun mereka
memiliki kebesaran tubuh, namun mereka memiliki akal yang gelap. Mereka
menyembah berhala dan membelanya bahkan mereka siap berperang atas
namanya. Mereka malah menuduh nabi mereka dan mengejeknya. Selama mereka
menganggap bahawa kekuatan adalah hal yang patut dibanggakan, maka
seharusnya mereka melihat bahawa Allah SWT yang menciptakan mereka lebih
kuat dari mereka. Sayangnya, mereka tidak melihat selain kecongkakan
mereka. Nabi Hud berkata kepada mereka:
"Wahai kaumku, sembahlah Allah yang tiada tuhan lain bagi kalian selain-Nya. " (QS. Hud: 50)
Itu adalah
perkataan yang sama yang diucapkan oleh seluruh nabi dan rasul.
Perkataan tersebut tidak pernah berubah, tidak pernah berkurang, dan
tidak pernah dicabut kembali. Kaumnya bertanya kepadanya: "Apakah engkau
ingin menjadi pemimpin bagi kami melalui dakwahmu ini? Imbalan apa yang
engkau inginkan?" Nabi Hud memberitahu mereka bahawa ia hanya
mengharapkan imbuhan dari Allah SWT. Ia tidak menginginkan sesuatu pun
dari mereka selain agar mereka menerangi akal mereka dengan cahaya
kebenaran. Ia mengingatkan mereka tentang nikmat Allah SWT terhadap
mereka. Bagaimana Dia menjadikan mereka sebagai khalifah setelah Nabi
Nuh, bagaimana Dia memberi mereka kekuatan fisik, bagaimana Dia
menempatkan mereka di bumi yang penuh dengan kebaikan, bagaimana Dia
mengirim hujan lalu menghidupkan bumi dengannya.
Kaum Hud membuat
kerosakan dan mengira bahawa mereka orang-orang yang terkuat di muka
bumi, sehingga mereka menampakkan kesombongan dan semakin menentang
kebenaran. Mereka berkata kepada Nabi Hud: "Bagaimana engkau menuduh
tuhan-tuhan kami yang kami mendapati ayah-ayah kami menyembahnya?" Nabi
Hud menjawab: "Sungguh orang tua kalian telah berbuat kesalahan." Kaum
Nabi Hud berkata: "Apakah engkau akan mengatakan wahai Hud bahawa
setelah kami mad dan menjadi tanah yang beterbangan di udara, kita akan
kembali hidup?" Nabi Hud menjawab: "Kalian akan kembali pada hari kiamat
dan Allah SWT akan bertanya kepada masing-masing dari kalian tentang
apa yang kalian lakukan."
Setelah mendengar
jawaban itu, meledaklah tertawa dari mereka. Alangkah anehnya pengakuan
Hud, demikianlah orang-orang kafir berbisik di antara mereka. Manusia
akan mati dan ketika mati jasadnya akan rusak dan ketika jasadnya rusak
ia akan menjadi tanah kemudian akan dibawa oleh udara dan tanah itu akan
beterbangan, lalu bagaimana semua ini akan kembali ke asalnya.
"Kemudian apa pengertian adanya hari kiamat? Mengapa orang-orang yang
mati akan bangkit dari kematiannya?" Hud menerima pertanyaan-pertanyaan
ini dengan kesabaran yang mulia. Kemudian ia mulai menerangkan pada
kaumnya keadaan hari kiamat. Ia menjelaskan kepada mereka bahawa
kepercayaan manusia kepada hari akhir adalah satu hal yang penting yang
berhubungan dengan keadilan Allah SWT, sebagaimana ia juga sesuatu yang
penting yang juga berhubungan dengan kehidupan manusia.
Nabi Hud
menerangkan kepada mereka sebagaimana apa yang diterangkan oleh semua
nabi berkenaan dengan hari kiamat. Sesungguhnya hikmah sang Pencipta
tidak menjadi sempurna dengan sekadar memulai penciptaan kemudian
berakhirnya kehidupan para makhluk di muka bumi ini, lalu setelah itu
tidak ada hal yang lain. Ini adalah masa tenggang yang pertama dari
ujian. Dan ujian tidak selesai dengan hanya menyerahkan lembar jawaban.
Harus juga disertai dengan koreksi terhadap lembar jawaban itu, memberi
nilai, dan menjelaskan siapa yang berhasil dan siapa yang gagal.
Manusia selama
hidup di dunia tidak hanya mempunyai satu tindakan; ada yang berbuat
kelaliman, ada yang membunuh, dan ada yang melampaui batas. Seringkali
kita melihat orang-orang lalim pergi dengan bebas tanpa menjalani
hukuman. Cukup banyak orang-orang yang jahat namun mereka mendapatkan
fasilitas yang mewah dan mendapatkan penghormatan serta kekuasaan. Ke
mana orang-orang yang teraniaya akan mengadu dan kepada siapa
orang-orang yang menderita akan mengeluh?
Logika keadilan
menuntut adanya hari kiamat. Sesungguhnya kebaikan tidak selalu menang
dalam kehidupan, bahkan terkadang pasukan kejahatan berhasil membunuh
dan memperdaya para pejuang kebenaran. Lalu, apakah kejahatan ini
berlalu begitu saja tanpa mendapatkan balasan? Sungguh suatu kelaliman
besar terhampar seandainya kita menganggap bahawa hari kiamat tidak
pernah terjadi. Allah SWT telah mengharamkan kelaliman atas diri-Nya
sendiri, dan Dia pun mengharamkannya terjadi di antara hamba-hamba-Nya.,
maka adanya hari kiamat, hari perhitungan, hari pembalasan adalah
sebagai bukti kesempurnaan dari keadilan Allah SWT. Sebab hari kiamat
adalah hari di mana semua persoalan akan disingkap kembali di depan sang
Pencipta dan akan di tinjau kembali, dan Allah SWT akan memutuskan
hukum-Nya di dalam-nya. Inilah kepentingan pertama tentang hari kiamat
yang berhubungan langsung dengan keadilan Allah SWT.
Ada kepentingan
lain berkenaan dengan hari kiamat, yang berhubungan dengan perilaku
manusia sendiri. bahawa keyakinan dengan adanya hari akhir, mempercayai
hari kebangkitan, perhitungan amal, penerimaan pahala dan siksa, dan
kemudian masuk surga atau neraka adalah perkara- perkara yang langsung
berkenaan dengan perilaku manusia, di mana konsentrasi manusia dan had
mereka akan tertuju dengan alam lain setelah alam ini. Oleh kerana itu,
mereka tidak akan terbelenggu oleh kenikmatan dunia, kerakusan
kepadanya, dan egoisme untuk menguasinya. Mereka tidak perlu gelisah
saat mereka tidak berhasil melihat balasan usaha mereka dalam umur
mereka yang pendek dan terbatas. Dengan demikian, manusia semakin
meninggi dari tanah yang menjadi asal penciptaannya ke roh yang
ditiupkan oleh Tuhannya.
Barangkali
persimpangan jalan antara tunduk terhadap imajinasi dunia,
nilai-nilainya, dan pertimbangan-pertimbangannya dan ketergantungan
dengan nilai-nilai Allah SWT yang tinggi dapat terwujud dengan adanya
keimanan terhadap hari kiamat. Nabi Hud telah membicarakan semua ini dan
mereka telah mendengarkannya namun mereka mendustakannya. Allah SWT
menceritakan sikap kaum itu terhadap hari kiamat:
"Dan berkatalah
pemuka-pemuka yang kafir di antara kaumnya dan yang mendustakan
pertemuan dengan hari kiamat (kelak) dan yang telah Kami mewahkan mereka
dalam kehidupan dunia: 'Orang ini tidak lain hanyalah manusia seperti
kamu, dia, makan dari apa yang kamu, makan, dan meminum dari apa yang
kamu minum. Dan sesungguhnya jika kamu sekalian menaati manusia yang
seperti kamu, niscaya bila demikian itu, kamu benar-benar menjadi orang-
orang yang merugi. Apakah ia menjanjikan kepada kamu sekalian, bahawa
bila kamu telah mati dan telah menjadi tanah dan tulang belulang, kamu
sesungguhnya akan dikeluarkan (dari kuburmu)?, jauh, jauh sekali (dari
kebenaran) apa yang diancamkan kepadamu itu, kehidupan tidak lain
hanyalah kehidupan kita di dunia ini, kita mati dan hidup dan
sekali-kali tidak akan dibangkitkan lagi. " (QS. al- Mu`minun: 33-37)
Tidak ada komentar:
Posting Komentar